Kies uw gemeente

Menu

Zoeken op de website

Zoeken

Afvalstoffenheffing.
Wat is het?

Afvalstoffenheffing is een bedrag dat u betaalt voor het inzamelen en verwerken van uw huishoudelijk afval. Hiermee zorgt uw gemeente ervoor dat uw afval wordt opgehaald, goed wordt gescheiden en op een milieuvriendelijke manier wordt verwerkt.

3 redenen waarom u afvalstoffenheffing betaalt.

1

Schone buurt

Uw afval wordt op tijd opgehaald, zodat uw buurt netjes blijft.

2

Goed voor het mileu

Afval wordt gescheiden en op een milieuvriendelijke manier verwerkt.

3

Minder overlast

Minder afval op straat betekent minder ongedierte en nare geuren.

Hoe wordt de afvalstoffenheffing berekend?

Elk jaar stelt de gemeente het tarief voor de afvalstoffenheffing opnieuw vast. Dit bestaat uit twee delen: een vast bedrag en een variabel bedrag. Het vaste bedrag is voor iedere inwoner hetzelfde. Het variabele bedrag hangt af van de grootte van uw container en/of hoe vaak u afval aanbiedt. Zo betaalt u eerlijk naar gebruik!

Bekijk de tarieven van mijn gemeente

Uw gemeente
werkt met Diftar:
Wat betekent dat?

In uw gemeente wordt de afvalstoffenheffing berekend volgens het Diftar-systeem. Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven. Dit houdt in dat u betaalt op basis van hoeveel restafval u daadwerkelijk aanbiedt. Hoe minder restafval u aanbiedt, hoe lager uw kosten.

Vast deel

Het vaste deel is een bedrag dat door uw gemeente wordt vastgesteld. Dit betaalt iedereen die in een woning woont. Of u nu veel, weinig of geen afval hebt—zolang er afval kan ontstaan, draagt u bij.

Variabel deel

Het variabele deel hangt af van hoe vaak u uw container laat legen of een afvalzak in de ondergrondse container doet. Het aantal aanbiedingen wordt vermenigvuldigd met het tarief per container of afvalzak. Zo heeft u zelf invloed op de hoogte van uw afvalstoffenheffing. Hoe beter u afval scheidt, hoe minder u betaalt.

Het vaste deel
is voor de
kosten van:

  • Inzamelwagens
  • Containers aan huis
  • Ondergrondse containers
  • Afvalbrengpunten
  • Beheer en onderhoud van deze voorzieningen

Bekijk uw
afvalledigingen
in MijnGBTwente.

Wilt u weten hoe vaak u uw container aan de straat heeft gezet of een afvalzak in de ondergrondse container heeft gegooid? In MijnGBTwente kunt u dit eenvoudig terugvinden. Zo houdt u zelf overzicht over uw afvalledigingen en de bijbehorende kosten.

 

Mijn afvalledigingen bekijken

Twijfelt u of het aantal ledigingen op de aanslag klopt?

Geen zorgen, u kunt bezwaar maken. Volg deze stappen:

Stap 1: Controleer uw ledigingen via MijnGBTwente.

Bekijk per adres, containersoort, datum en tijdstip hoe vaak uw container is geleegd.


Controleer ledigingen

Vragen over
afvalinzameling

Twentemilieu is verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van al het huishoudelijk afval in uw gemeente. Of het nu gaat om de afvalkalender, het aanvragen of omruilen van containers, of het laten ophalen van grof vuil —Twentemilieu helpt u verder.

 

Bezoek de website van Twentemilieu

 

Waarom betaalt u afvalstoffenheffing?

Afvalinzameling en-verwerking kosten geld. Omdat te bekostigen, betaalt iedereen in de gemeente afvalstoffenheffing. Het maakt daarbij niet uit of u veel of weinig afval veroorzaakt, u betaalt altijd mee. Afvalinzameling is namelijk een ezamenlijke verantwoordelijkheid.

Kwijtschelding voor afvalstoffenheffing

Heeft u moeite om de afvalstoffenheffing te betalen? U kunt misschien kwijtschelding krijgen. Twijfelt u of u in aanmerking komt? Doe de kwijtscheldingscheck en vraag het direct aan.

Medisch afval

Heeft u medisch afval, zoals stoma-, incontinentie- of dialysemateriaal? U kunt mogelijk een tegemoetkoming krijgen. Dit helpt om de afvalkosten in bijzondere situaties te verlichten.

Lees meer over medisch afval

Ook handig om te weten over de afvalstoffenheffing.

Nog vragen of meer informatie nodig over de afvalstoffenheffing? 
Hieronder vind u antwoorden op vragen die we vaak krijgen.

Afvalstoffenheffing afbeelding

Afvalstoffenheffing is een vaste bijdrage om ervoor te zorgen dat iedereen in de gemeente gebruik kan maken van afvalinzameling. Ook als u weinig afval produceert, moeten bijvoorbeeld de vuilniswagens rijden en de afvalverwerkingskosten worden betaald.

De gemeenteraad stelt jaarlijks de tarieven voor de afvalstoffenheffing vast. Deze heffing dekt de kosten voor het inzamelen, vervoeren en verwerken van huishoudelijk afval.

U kunt bezwaar indienen tegen de extra container. Wanneer een (extra) container is gestolen, moet u altijd aangifte van diestal bij de politie doen. Lees meer over bezwaar maken op deze pagina.

Wanneer u verhuist, heeft dit invloed op uw afvalstoffenheffing. Het is belangrijk om te weten hoe dit werkt, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Verhuizen binnen de gemeente
Als u binnen dezelfde gemeente verhuist, blijft uw aanslag voor afvalstoffenheffing en rioolheffing geldig. De bedragen zijn op alle adressen binnen de gemeente hetzelfde. U ontvangt geen nieuwe aanslag voor uw nieuwe adres.

Verhuizen naar een andere gemeente
Bij verhuizing naar een andere gemeente ontvangt u automatisch een vermindering van de aanslag voor uw oude adres. Deze vermindering wordt doorgaans binnen zes weken na uw verhuizing verwerkt. Voor uw nieuwe adres in de andere gemeente ontvangt u een nieuwe aanslag.

Meer informatie over verhuizen?
Wilt u precies weten wat u moet regelen en controleren? Bezoek dan onze verhuispagina voor alle details en doe de verhuischeck om niets te vergeten. Zo weet u zeker dat alles goed geregeld is!